My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

constructionarium '13

13-21 june lepas, kitorang, 2nd year imperial college civil engineering students ada kena buat projek
yang dipanggil 'constructionarium', dimana kitorang kena bina bangunan yang dah sedia ada dalam skala
yang lebih kecil, dalam masa 5 hari. aku punya kumpulan dapat tugasan stesen jana kuasa nuklear.


13 dan 14 june, kitorang kena buat persediaan dulu. kena kaji cemana nak bina, kena buat jadual,
kena kira kos, kena bahagikan kerja, etc. then, 16hb, kitorang pun naik bas pergi ke bircham newton
national construction college untuk aplikasikan apa yang kitorang rancang & bina betul2 nuclear island.


Isnin, 17th June:
memula, kitorang buat lantai (base) dulu. tugas aku tolong ikat besi. patutnye kitorang letak konkrit hari
selasa, tapi since dah order konkrit harini, kelam kabut la kitorang pasang besi2 tu. alkisahnya besi2 jadi
senget benget. but the next day, kitorang luruskan balik besi2 yang senget, so it wasn't a big problem.


Selasa, 18th June:
harini kitorang siapkan besi2 untuk dinding dan bumbung (dome). ada konflik sikit harini sebab manager
 kitorang order konkrit tanpa pengetahuan kitorang. so in the end, kitorang cancel order sebab nak ikat besi
 betul2, untuk pastikan kualiti betul2 baik. tapi kitorang still kena bayar konkrit, so kos terbazir disitu.



Rabu, 19th June:
so harini barula kitorang tuang konkrit dekat dome dan dinding..



malam tu kitorang ada 'public consultation' dimana kitorang kena yakinkan masyarakat yang nuklear ni
selamat dan bagus untuk penuhi keperluan elektrik. memula rasa macam unfair sebab kumpulan lain
tak payah buat pun semua ni, kitorang pulak kena buat extra task. tapi it ended up being so funny,
we had a great fun :)


Khamis, 20th June:
harini cuma cabut acuan konkrit untuk dinding dan dome, dan mula kemas2 kitorang punya site. since
dah takde keje, aku tanya manager boleh tak kalau aku nak spray logo kat dinding. memula dia marah.
tapi since semua orang yang lain setuju untuk letak logo, dia pun terpaksa la ikut kehendak aku. keh3..
so malam tu aku siapkan template untuk spray.


Jumaat, 21st June:
harini, tinggal nak letak pressure vessel dan bumbung guna crane je. since semua orang dah takde keje,
diorang pun berkumpul la tengok aku spray. cuak gak la sebenarnya klu spray tetibe dinding jadi lagi buruk. 
tapi aku beranikan diri. hahah.. lepas cabut template semua orang buat bunyik saspens. lepas habis semua 
cakap 'oh my God'.. pastu aku tanya "why? what's wrong?", semua orang gelak. ahahah. it was so funny.




inilah dia hasilnya..;



gambar2 kat bawah ni adalah gambar bangunan sedia ada on the left; 
dan bangunan yang kitorang bina dalam masa 5 hari on the right.


 Group 1: Kingsgate bridge


Group 2: Gherkin


Group 3: Naples canopy


Group 4: Milau viaduct


Group 5: Nuclear island



kesimpulannya, constructionarium was fun. :)
kenangan yang akan aku ingat sampai bila2..


0 pendapat bernas:

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino